Kia-lansering i 2026 – med momsgaranti - På nye PV5 personbil må du ikke velge bort noe. Blir det moms tar vi regningen. Så enkelt, sier Kia-sjef Thomas Meiner. Andre Kia-modeller kan kjøpes med kampanje – og siden veksles i momsgaranti.
Møller om kampen for elbil-fordelene: - Håper virkelig at de får gjennomslag - Vi er veldig glade for at SV og MDG tar opp kampen mot regjeringens planer om å bremse elbilveksten, sier importsjefen i Møller, Ulf Tore Hekneby.
NBF: Har bedt Stortinget om to ting - SV og MDG er «med på laget» Det er «håp i hengende snøre». Men budsjettforhandlingene som starter i dag blir en triller, mener Ida Krag i NBF.
Ny BIL-prognose: Forventer nær rekord-nivå på nybil-registreringene i år - Momssjokket sprenger høstens nybil-prognose, sier Iman Winkelman, leder for næringspolitikk og analyse i BIL.
Harald A. Møller med «moms-garanti» på alle bilmerker - Det er et kostbart tiltak, og bryter med prinsippet om at avgiftene skal være et forhold mellom myndighetene og kundene. Men regjeringens forslag har skapt så mye usikkerhet, sier Ulf Tore Hekneby i Harald A. Møller.
Kommentar: Stig Morten Nilsen, NBF NBF: Uansvarlig og dramatisk av regjeringen Med det regjeringen foreslår i statsbudsjettet for 2026 griper de ikke bare direkte inn i markedet og skaper stor usikkerhet og turbulens rundt bilpriser. De kan også sette lønnsomhet og arbeidsplasser i bilbransjen i fare, skriver NBF-sjef Stig Morten Nilsen i denne kommentaren.
Møller: Dette er dårlige nyheter - Budsjettet kan bidra til å styrke konkurransekraften til fossile biler, noe som egentlig skulle vært helt uhørt, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.
NAF: Elbilmoms gir avgiftsjokk for bilistene NAF mener momsgrensen burde holdes på 500.000 kroner ut 2026 og at et nytt avgiftssystem for bil bør bli utredet.
RSA: Fulle skip på vei allerede før avgiftsøkningen - BYD godt forberedt på økt etterspørsel, sier RSA-sjef Frank Dunvold.
Elbil-foreningen: De fleste biler blir 125.000 kroner dyrere om et drøyt år - Det er større avgiftsøkning enn fossilbiler noen gang har fått, og forferdelig dårlig klimapolitikk, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen, om regjeringens budsjettforslag.
Kommentar: Odd Erik Skavold Lystad, Bilbransje24 Bilavgiftene: En enkel skrue å stramme KOMMENTAR: Er det forventede 300.000 kroners-forslaget egentlig bare et «designet» forhandlingskort for regjeringen i budsjett-kampen? Morgendagens forslag kan gi hodepine for mange – men ikke for alle.